Laiks kārtējam braucienam. Garāžā stāv normāls japāņu
enduro, bet tarakāni galvā saka, ka vajag piedzīvojumu un jābrauc ar ižiem.
Apbruņojušies ar ķiplokiem, sudraba lodēm, apses mietiem
un “svēto” Bauskas alu, uzņemam kursu uz
Rumāniju. Viss kā jau parasti, mocis tikko saskrūvēts,
testēt nav laika, ceļš garš, instrumenti ir, alu var dabūt benzīntankā, tātad
saremontēsim pa ceļam.
Iedzeram
pa kausam viltotā alus un laižam ceļā. Šoreiz diemžēl saīsinātā sastāvā, tikai
divatā.
Klasiskā apstāšanās vieta, vecais Jūrkalnes
ceļš. Jānopēta vai kaut kas jau nekrīt nost. Blakus piebrauc iespaidīgs
kemperis, pilnpiedziņas Austriešu armijas smagais, kam būdā ierīkota dzīvojamā
platība. Papļāpājam ar īpašnieku, vācietis izceļojies brauc atpakaļ uz mājām.
Jau kaut kur Polijas benzīntankā malkojam
kafiju un izstaipām kājas. Pie mums pienāk kāds manāmi ieinteresēts vīrs.
Izrādās arī retrotehnikas cienītājs no Ukrainas. Pēc brīža jau skatāmies bildes
no viņa kolekcijas, kas ir diezgan iespaidīga. Iespaidīgs skaits Sarkanās Zvaigznes
mopēdu, esot pilnībā kā no rūpnīcas, nelietoti. Sākti vākt jau stipri pasen.
Tad vel dažādi padomijas motocikli un arī auto. Ukrainā vel joprojām varot
dabūt mazlietotu, vai pat pilnībā nelietotu padomju mototehniku.
Bezgalīgā Polija tiek braukta pa tuvāko
maršrutu. Kaut kur Polijas tajā galā, saulei rietot, sākam meklēt naktsmājas.
Nobraucam no lielajiem ceļiem un meklējam kartē kādu ūdenstilpni.
Tikt
pie ūdens nav nemaz tik vienkārši, visur sētas un privātīpašuma zīmes.
Iebraucam kaut kādās ganībās ezera krastā. Mazliet tālāk vīri uz laipas
makšķerē, ejam taujāt vai drīkst šeit uzsliet telti.
Te jau
nākamās naktsmājas kaut kur Slovākijā. Kartē sazīmējam kā tikt pie upes. Kā jau liela daļa lielo
upju, kas tek cauri pilsētām, ūdens ir pabriesmīgs, negribas pat kājas tur
mazgāt, bet toties vieta skaista. Ik pa laikam tiltu pārbrauc vilciens.
Romantika!
Mēness un sajūgs. Sākoties reljefam, arvien uskrītošāk liek par sevi manīt
sajūgs. Slīd līdz nelabumam. Jau sāku lamāt no Krievijas pasūtītos
„superdiskus” kuri ir daudz biezāki, bet līdz ar to tikai četri, kas ievērojami
samazina darba virsmu. Problēma maza, ātri iekrāmējam rezerves oriģinālos
tekstolīta diskus.
Kaut kur Slovākijā vel friči ar sarkanajiem
sitas.
Bezgalīgie saulespuķu lauki.
Stāvot uz Ungārijas-Rumānijas robežas no
būdiņām iznāk divi ungāru robežsargi un smaidot rāda uz manu moci, „IŠ”, tatad
arī tajā galā ir zināma tāda tehnika.
Vēlāk, protams, izrādās, ka sajūga diski nav
pie vainas, jo ar tekstolīta diskiem pabraukt vispār nav iespējams, lai kā arī
pievilktu atsperes. Tātad pie vainas eļļa. Iekšā ir Repsol Moto Transoil, kas
otrā mocī nekādu slīdēšanu neizraisīja, līdz ar to, tika atzīts par labu esam.
Tuvākajā benzīntankā eļļa tiek izlieta tukšā pudelē un motorā ieliets ATF, problēma
pazuda uz neatgriešanos.
Meklējot
naktsmājas pēkšņi ceļa malā uzrodas plūme, kurai garām nav iespējams pabraukt.
Atturēties nav iespējams, tukšā dūšā sarijamies plūmes par ko mūsu vēderi nav
stāvā sajūsmā.
Iekārtojamies
skaistā vietā pie upes. Jāpamalko „svētais ūdens„ pret vampīriem un lāčiem.
Tuvojamies
pirmajam no trim galvenajiem apskates punktiem, Transfagarasan kalnu pārejai.
Spriežot pēc satiksmes braucam pret spalvu, jo
lielākā daļa motobraucēju brauc mums pretī. Mēs braucam augšā pa stāvo pusi un
lejā pa lēzeno.
Ik pa
gabalam izvietotas šādas pārsedzes, acīm redzot, lai pasargātu no nogruvumiem.
Elpu aizraujošā ieleja ir sasniegta.
Braucot
lejup strauji piezogas krēsla, ir jāmeklē kempinga vieta. Lejā, visā garumā
skalojas ūdens, bet dēļ stāvās kraujas tam nav iespējams piekļūt. Atrodam
piemērotu kabatu ceļa malā un ceļam teltis. Ir kur sakurt ugunskuru, vairāk
mums nekas nav vajadzīgs.
Tuneļi ir jautra padarīšana bez normāliem
uguņiem. Redzēt nevar neko, zem riteņiem pa tuneli tek ūdens, vienīgais
orientieris ir reti izvietotas, blāvas lampas tuneļa griestos.
Ceļā
uz Transalpina kalnu pāreju sākam meklēt nomaļākus kalnu ceļus lai izbaudītu
īsto Rumānijas smeķi.
Pierodot
pie asajiem serpentīniem mocis tiek guldīts arvien drošāk, kā rezultātā
atsevišķas moča daļas sāk radīt dzirksteles saskarē ar asfaltu.
Ļoti
iekrita acīs, ka visi cilvēki gados ir ļoti eleganti ģērbti. Pat ja tiek vests
siens vai malka, vīri zirga pajūgā sēž hūtēs, baltos kreklos un austās vestēs.
Kundzes ir krāsainos tautiskiem ornamentiem rotātos apģērbos. Mazie ciematiņi
ir ļoti skaisti, visām mājām ir sarkanie dakstiņu jumti un lai arī cik veca
neizskatītos māja viss izskatās nopļauts un sakopts.
Griežam nost no lielajiem ceļiem un braucam pa
maziem, nomaļiem zemes celiņiem. Paliek arvien karstāks. Ceļa stāvākās nogāzes
sastāv no palieliem kustīgiem akmeņiem, pa kuriem mocis valdās diezgan smagi.
Braukšana
kļūst stipri interesanta, var apskatīt nomaļākas kalnu sādžas un izvingroties
pa līkumainajiem kalnu celiņiem. Atšķirībā no mūsu suņiem, kuriem visi
divriteņu braucamie obligāti ir jāpavada nikni rejot un šņakstinot zobus gar
kājām, vietējie pārsvarā ir pilnīgi miera mikas un nepagrūtina sevi ar
pakaļdzīšanos. Svelme palielinās un kādā līkumā saprotam, ka motori ir
uzvārījušies un sajūga vairs nav, jāstājas atdzesēties. No blakus esošās mājas iznāk smaidīgs vīrs
brīnīdamies kas te notiek. Papļāpājām,
ne vārda viens otru nesapratām, sasveicinājāmies un laidām tālāk.
Sākam
ceļu uz Transalpina pāreju. Piestājam izlocīt kājas. Sākam pļāpāt ar kādu
vietējo tirgoni, kas ir ieinteresēts no kurienes mēs esam. Pēc īsas sarunas
dažādās valodās tiek izsaukta tirgoņa meita, kas saprot angliski un ļauj
novadīt sarunu līdz galam.
Līdzīgi
kā Transfagarasan augšā paliek strauji aukstāks. Viss momentā pārklājas ar
kondensātu.
Pašā augšā iebraucam necaurredzamā
mākonī. Augstums kaut kur ap 2,1 KM,
skaidrā laikā skats droši vien būtu pasakains, bet arī biezā migla piedod
sirreālu sajūtu.
Otrpus
kalnam paveras burvīgs skats uz nelielu pilsētu. Nolemjam, ka tepat jāmeklē
vieta kempingam.
Pabraukuši nelielu gabalu raujam nost no ceļa
un braucam gleznainā pļavā meklēt vietu teltīm.
Skats pa guļamistabas logu vienkārši lielisks.
Kaut kur tālumā pa pļavu vietējie kaut ko cītīgi lasa. Izradās, ka uz mazajiem
pudurīšiem aug mellenes.
No rīta startējot izrādās, ka esmu iebraucis
pļavā ar pēdējām pilēm benzīna. Iepriekšējā dienā palaidām garām kartē esošo
benzīntanku, bet līdz nakamajam vel netikām. Stāvot slīpumā pat nepietiek lai uzpludinātu.
Ritvaram bākā arī pēdējā šļuka tādēl nolemjam, ka viņš brauc uz tuvāko ciemu uzpildīties.
Garlaikojoties, tomēr izdodas piedarināt moci un izbraukt līdz ceļam, kur rosās
tirgotāji. Joka pēc noeju gar būdām uzjautāt vai nav kāda šļuka benzīna ko
notirgot. Pēc brīža piebrauc kāds vietējais un jautā vai nav vajadzīga
palīdzība. Sākam pļāpāt, ka te pat netālu notiek kaut kāds grandiozs
rokfestivāls un vai mēs gadījumā nebraucam uz to.
Mūsu nākamais mērķis ir Pasul Vulcan kalnu pāreja, kas ir kārtīga grantene,
tieši tas kas mums vajadzīgs. Tuvojoties, jau pa gabalu redzam, ka virs kalna
ir zibeņojošs negais, braucam tuvāk un domājam ko darīt.
Esam pamatīgi iesvīduši un ļoti gribas
atveldzēties. Atrodam kalnu upi kur nopeldēties. Straume pamatīga, Ritvara čība
tiek aizrauta nebūtībā.
Pēc brīža sākas pamatīga lietusgāze. Izrādās,
ka XXL izmēra motocikla pārvalks ir ļoti praktiska lieta, jo zem tā pat pietiek
vietas izlaist krēslu un ērti nogaidīt līdz mitēsies lietus.
Vērojot kalnu šķiet, ka negaiss virzās prom.
Nolemjam braukt augšā. Vel joprojām līst un pretī pa akmeņaino ceļu tek udens
straumes. Pēc kāda laika parādās liela zīme ar ķieģeli, kas vēsta par kaut kādiem remontdarbiem.
Nolemjam braukt vien tālāk.
Izrādās pāri kalniem tiek rakts milzīgs
cauruļvads.
Ar lieliem, kustīgiem un slapjiem akmeņeim
klātie kāpumi rada daudz interesantu mirkļu. Vienā no stāvajiem līkumiem, kad
motocikls ar mežonīgu rēcienu, slidinot sajūgu kanpi velk augšā pēkšņi pretī
izbrauc auto ar ceļu strādniekiem. Saprotot, ka nomest gaitu nedrīkst, jo pēc
tam uzbraukt kāpumā būs nereāli, tiek nolemts gāzt augšup pa vel briesmīgāku
ceļa malu. Ceļinieki vērojot manus manevrus bija pārsmējušies līdz asarām.
Augšā atrodam piemiņas vietu rumāņu
karavadoņiem.
Turpat
otrpus kalnam paveras fantastisks skats. Nolemjam, ka bieži negadās uzsliet
telti šādā vietā un nolemjam palikt tepat. Nobraucam no ceļa un nobāzējamies
daudz maz līdzenā vietā. Braucot pa pļavu sanāk ar priekšējo riteni trāpīt
bedrē un otra bedre saprotams, ka ir tiešu tur, kur man jāatbalstās, lai
saglabātu līdzsvaru. Tā nu sanāca uzmest graciozu kūleni, kas pamatīgi uzlaboja
garastāvokli Ritvaram.
Sākam taisīt vakariņas. Pēkšņi uzrodas divi
ganu suņi un sāk uz mums riet. Pēc brīža ir jau septiņi suņi, kas nostājušies
mums apkārt sparīgi rej. Uz mirkli jau palika neomulīgi, tomēr dukši izskatījās
tīri draudzīgi un vienkārši grib kaut ko nobičot no muļķa tūristiem. Pēc
laiciņa, saprotot, ka uz mums nav vērts tērēt savu rejamo, lielākā daļa
aizskrēja pie ielejā esošā ganāmpulka. Divi atlikušie pavadīja ar musm visu
vakaru un tika pacienāti ar konserviem.
Pilnai laimei daudz nevajag. Kalni, pareiza kopānija un kāds atspirdzinošs
dzēriens var padarīt vakaru perfektu.
Miers un klusums.
Varētu arī nekur nebraukt un pazvilnēt
vērojot skatus.
Mūsu ceļš sāk griezties mājup. Otra kalna puse
izrādās nesen noasfaltēta.
Ungārijā griežam nost no ceļa un iebraucam
nelielā ciematā. Kartē atrodam ceļu kā tikt līdz upei. Atrodam labu vietu pie
pašas upes un uzceļam teltis zem milzīga valriekstu koka. Vienīgā problēma ir
izbadējušies odu bari. Nopeldamies un baudam vakaru.
Polijas Tatros sāk vilkties drūmi negaisa
mākoņi. Vienu brīdi likās, ka izšmauksim negaisam cauri, tomēr ceļš pagriezās
un iebraucām pamatīgā lietusgāzē. Redzamība paliek arvien sliktāka. No kalniem
pāri ceļam gāžas udens straumes un priekšā sākas nesaprotams vairākus
kilometrus garš korķis. Uzmanīgi pa malu velkam visiem garām. Lietus paliek vel
stirprāks. Udens sāk sūkties pa visām vīlēm un arī mocis sāk uzvesties dīvaini.
Gaitā motors rūc normāli, bet izspiežot
sajūgu nekontrolēti aug apgriezieni. Ne līdz galam sapratu kas notiek, bet pie
vainas bija udens. Tādā laikā ceļa malā
neko jaukt negribas. Motors rūc un braucam tālāk.
Kaut kādā brīdi spogulī vair neredzu Ritvaru,
nodomāju, ka atkal pūš degvielas filtru, kas pirms tam bija sācis dambēties. Nobraucu
malā un gaidu. Pēc brīža piebrauc Ritvars ar skrandās saplēstu lietustērpu,
saplēstiem cimdiem un cauru somu, tatad ir bijis randiņš ar asfaltu. Izrādās,
ka priekšā izgriezusi mašīna un bremzējot pa udeni sabloķējusies priekša. Par
laimi tikai sasitumi, braukt var. Kāmēr pētam kas ir cietis piebrauc kāds
vietējais ar stilizētu armijas opozītu, ar visu ložmetēju uz blakusvāģa.
Papļāpāt nesanāca jo ne krievu, ne angļu mēle polim nebija saprotama. Nopētījām
viens otra braucamos un laidām tālāk.
Vel labu laiku braucot ir skaidrs, ka lietus
nemitēsies. Esam izmirkuši līdz pēdējai vīlei un paliek stindzinoši auksts.
Stājamies malā un booking.com rezervējam tuvāko naktsmītni. Vajag pārģērbties
un sasildīties. No rīta jau spīd saule un var doties tālāk. Problēmas ar
apgriezieniem nav pazudušas. Pārbaudam vai motors kaut kur nesūc gaisu, bet
vaina nav atrodama. Kārtīgi atvelkot pa ceļu
problēma pazūd.
Mazliet pietrūka, tur pat tālāk aiz kokiem ir
benzīntanks.
Vienā no benzīntankiem satiekam poļu motociklistu
bariņu, kuri arī brauc mājās no Rumānijas. Sākām pļāpāt, beigās vesela
delegācija sanāca novērtēt mūsu tehniku brīnoties kā ižs tik tālu ticis.
Kaut
kur pie Suvalkiem jau sāk krēslot. Izpētam karti un griežam nost uz neliela
vietējā ceļiņa. Apkārt tikai koki un ganības. Nogriežam no ceļa un tupat
netālu iekārtojamies mežā ielokā prom no
ceļa.
Palicis pēdējais vilciens līdz mājām.
Saprotot, ka nav nekā garlaicīgāka kā visu dienu braukt pa bāni, nogriežam
Mažeiķu virzienā un turpinam ceļu pa maziem vietējiem ceļiem. Braukšana uzreiz
paliek daudz baudāmāka. Pēkši kādā leišu ciemā ieraugām pazīstamu uzrakstu.
Esam Ventas augštecē. Šeit jau esam bijuši 2017 gadā, kad meklējām Ventas
izteku.
Esam galā. Piestājam pie Zlēku pagrieziena,
kur mūsu ceļi šķiras, Ritvars dodas uz Venspili, es uz Ugāli.
Kopā nobraukti 5000km.
Nekādu netīrību un pagrimumu neredzējām pat
nomaļos kalnu ciemos. Tāda sajūta, ka lielākās miskastes tur rodas no tūristiem
un tālbraucējiem, kas stājas ceļa malā. Ceļi Rumānijā ir ļoti labi, itsevišķi
iespaidīga ir Transilvānijas maģistrāle. Ja kaut kur ir švakāki reģionālie ceļi
tad viņus jau remontē vai pilnībā atjauno. Izskatā, ka Rumānijas ekonomika
strauji aug. Cilvēki ir laipni un smaidīgi, pat aitu gans kalnos noņems hūti
lai sasveicinātos.
Rumānija