Vēsture sākās 1940. gadā. Šajā gadā daži PSRS inženieri ņēma par paraugu BMW R71 motociklu un tā blakusvāģi. Motocikls tika sīki kopēts līdz pirmais modelis M-72 tika pabeigts 1941. gadā. Par fabrikas atrašanās vietām tika noteiktas Maskava, Ļeņingrada (šodien Pēterburga) un Harkova (pilsēta Ukrainas ziemeļaustrumos), bet vēlāk Maskavas ražotni pārcēla uz Irbitu, bet Ļeņingradas un Harkovas ražotnes uz Ņižņijnovgorodu. Otrā Pasaules kara laikā 1942. gada 25. oktobrī pirmā motociklu partija (9,799 M-72 motocikli) kopsummā tika piegādāti uz fronti izlūkošanas nodaļām un mobilajiem kareivjiem. Motocikli tika galvenokārt pārdoti priekš krievu iekšējā tirgus un arī eksportēti uz Austrāliju, Franciju, Nīderlandi, Beļģiju, Spāniju, Grieķiju, Norvēģiju, Somiju, Zviedriju, Vāciju, Irānu, DĀR, Brazīliju, Urugvaju, Paragvaju, ASV. Pārdošanas pilnais skaitlis kopš fabrika tika nodibināta ir bijis virs 3.2 miljoniem.
Kopš 1951. gada Kijevas motoru rūpnīca (KMZ) sāka ražot lielos divcilindru motociklus. Tālāk sākot ar 1960. gadu tika ražots motocikls ar nosaukumu K-750, kas ir tā paša M-72 kopija pamatā tikai mainās motocikla un tā motora vizuālais izskats.
Vispārīga informācija par motocikla K-750 motora uzbūvi.
Motociklam K-750 uzstāda divcilindru opozīto ( Boxer ) motoru ar apakšējiem vārstiem. Cilindrus atlej no smalkgraudainā čuguna. Cilindru augšējā galā ir pielējumi ar diviem kanāliem ( ieplūdes un izplūdes ), apakšējā galā – atloks un nostādīšanas izcilnis. Dzinēja karterim cilindru piestiprina ar sešām tapskrūvēm.
Vārstu kārbu atlej kopā ar cilindriem. Kreisais cilindrs atšķiras no labā vienīgi ar to, ka uz kreisā cilindra atloka izveido rievu ar trim atverēm, pa kurām eļļa nokļūst uz cilindra darba virsmas. Cilindra galvu atlej no alumīnija sakausējuma. Sadegšanas kamerai ir L veida forma. Cilindra galvas centrēšanai uz cilindra galvas izveido īpašu izcilni. Galvas augšējā galā ir atvere, kurā atrodas bronzas bukse ar vītni M 14X1,25 aizdedzes sveces ieskrūvēšanai.
Starp galvu un cilindru ievieto armētā azbesta blīvi. Virzuli atlej no alumīnija sakausējuma. Tam ir plakana virsa. Virzuļa vadotnē izvirpo piecas rievas : augšējā rieva ir termiskais buferis, divas vidējās ir kompresijas gredzenu rievas, un divas apakšējās – eļļas noņēmēj gredzenu rievas. Virzuļa mehāniskas izturības palielināšanai virzuļa iekšpusē izveido pastiprināšanas ribas. Virzuļa gredzenus izgatavo no pelēkā čuguna. Virzuļu gredzeniem ir taisna atslēga. Brīvā stāvoklī atstarpe starp gredzena galiem ir 9 – 13 mm, bet, kad gredzens ir ievietots cilindrā, tad atstarpe ir 0,15 – 0,45 mm. Virzuļa pirkstu izgatavo no hromniķeļa tērauda. Pirkstu cementē un norūda. Pirksta nostiprinājums – peldošs. Klani kaļ no leģētā tērauda. Apakšējās galviņas iekšējā virsma izpilda rullīšu gultņa ārējā gredzena funkcijas. Klaņa apakšējās galviņas vienā pusē izveido radiālu rievu eļļas pieplūdei, kura apakšējai galviņai tiek padota zem spiediena. Kloķvārpsta sastāv no vairākām daļām. Tā balstās divos lodīšu gultņos. Kloķvārpstas priekšējā galā nostiprina dzenošo sadales zobratu. Priekšējā un pakaļējā vaiga ārpusē ar skrūvēm pieskrūvē eļļas uztvērējus. Spara ratam ir izvirpota diska forma. Uz spara rata rumbas izveido eļļas atsviedēju vītni. No sajūga puses spara rata virsmā iepresē sešus sajūga vadpirkstus un izurbtas sešas atveres atsperēm. Motoram ir neizjaucams karteris. Priekšējā galā karterim izveidota sadales zobratu kārba, sānos ir atloki cilindru nostiprināšanai, augšpusē – laukumiņš ģeneratora nostiprināšanai, pakaļējā galā – spara rata un sajūga nodalījums, apakšā ierīkota eļļas tvertne.
Motocikla K-750 tehniskie dati.
Kopējie dati:
Motocikla bāze: 1450mm
Attālums līdz ceļa segumam ar pilnu masu ne mazāk kā: 120mm, bez pasažieriem un kravas: 155mm
Sveiki, vai kāds var man palīdzēt, no vectēva dabūju moci kas piederēja manam tēvam- K-750, man ir 15 gadi un man nav ne jausmas ko darīt sakarā ar dzirksteli ko nevaru dabut, pamēğināju pa tiešo no akumalatora uz sadalītāju un spoli, bet kā nav, tā nav!
Motocikls K750
Kopš 1951. gada Kijevas motoru rūpnīca (KMZ) sāka ražot lielos divcilindru motociklus. Tālāk sākot ar 1960. gadu tika ražots motocikls ar nosaukumu K-750, kas ir tā paša M-72 kopija pamatā tikai mainās motocikla un tā motora vizuālais izskats.
Vārstu kārbu atlej kopā ar cilindriem. Kreisais cilindrs atšķiras no labā vienīgi ar to, ka uz kreisā cilindra atloka izveido rievu ar trim atverēm, pa kurām eļļa nokļūst uz cilindra darba virsmas. Cilindra galvu atlej no alumīnija sakausējuma. Sadegšanas kamerai ir L veida forma. Cilindra galvas centrēšanai uz cilindra galvas izveido īpašu izcilni. Galvas augšējā galā ir atvere, kurā atrodas bronzas bukse ar vītni M 14X1,25 aizdedzes sveces ieskrūvēšanai.
Virzuli atlej no alumīnija sakausējuma. Tam ir plakana virsa. Virzuļa vadotnē izvirpo piecas rievas : augšējā rieva ir termiskais buferis, divas vidējās ir kompresijas gredzenu rievas, un divas apakšējās – eļļas noņēmēj gredzenu rievas. Virzuļa mehāniskas izturības palielināšanai virzuļa iekšpusē izveido pastiprināšanas ribas.
Virzuļa gredzenus izgatavo no pelēkā čuguna. Virzuļu gredzeniem ir taisna atslēga. Brīvā stāvoklī atstarpe starp gredzena galiem ir 9 – 13 mm, bet, kad gredzens ir ievietots cilindrā, tad atstarpe ir 0,15 – 0,45 mm. Virzuļa pirkstu izgatavo no hromniķeļa tērauda. Pirkstu cementē un norūda. Pirksta nostiprinājums – peldošs.
Klani kaļ no leģētā tērauda. Apakšējās galviņas iekšējā virsma izpilda rullīšu gultņa ārējā gredzena funkcijas. Klaņa apakšējās galviņas vienā pusē izveido radiālu rievu eļļas pieplūdei, kura apakšējai galviņai tiek padota zem spiediena.
Kloķvārpsta sastāv no vairākām daļām. Tā balstās divos lodīšu gultņos. Kloķvārpstas priekšējā galā nostiprina dzenošo sadales zobratu. Priekšējā un pakaļējā vaiga ārpusē ar skrūvēm pieskrūvē eļļas uztvērējus.
Spara ratam ir izvirpota diska forma. Uz spara rata rumbas izveido eļļas atsviedēju vītni. No sajūga puses spara rata virsmā iepresē sešus sajūga vadpirkstus un izurbtas sešas atveres atsperēm.
Motoram ir neizjaucams karteris. Priekšējā galā karterim izveidota sadales zobratu kārba, sānos ir atloki cilindru nostiprināšanai, augšpusē – laukumiņš ģeneratora nostiprināšanai, pakaļējā galā – spara rata un sajūga nodalījums, apakšā ierīkota eļļas tvertne.
Kopējie dati: