Sveiki! Par aizdedzēm neko daudz nezinu, tādēļ gribu jautāt, vai ir iespējams uzlikt bezkontaktu aizdedzi divcilindru dzinējam (jupiter)? Un ja ir iespējams, vai strādās arī uguņi? Vēlos palielināt kloķvārpstas apgriezienu skaitu. Pašlaik ir 5500 apg/min.
Ar ko tas kloķvārpstas apgriezienu skaits tika nomērīts, un pie kādas slodzes (tukšgaitā)? Bet varbūt nevajag palielināt.
Bezkontaktu aizdedze, tā ir nepieciešamība. Kaut kas līdzīgs kā "Jawa-350", vajag meklēt kādu pieņemamu variantu. Labāk būtu ar aizdedzes apsteidzes regulātoru, tāds kādreiz vecajiem Ižiem bija (mehāniskajā versijā). Jāvāc info.
04.Jul 2008 | Pēdējo reizi labots 04.Jūl 2015 13:54; labots 4 reizes
+ 1
- 0
Šī magneto shēma no Krievijas, bet iespējams arī ka Leiškalna shēma, nezinu. Pamēģināju uzbūvēt un patestēt, secinājums - lieliski, minimāls elementu daudzums, bet tiem jābūt kvalitatīviem. Krievijā atsauksmes labas.
Vienīgais negatīvais, lai regulētu aizdedzes momentu nepieciešams grozīt statoru, jo nav cita, atsevišķa aizdezes momenta, devēja.
Rotors, N/S divpolu, var griezties pretējā virzienā, tad dzirkstele būs par 180 grādiem, vai jāsamaina magneto spoles gali vietām.
Stators, divas virknē slēgtas vai viena, maiņspriegums 200-300v.
Aizdedzes transformātors, paredzēts tiristoru aizdezes shēmām.
Shēmas diodes atsevišķas, D1 un D2 - ar lielu impulsa strāvu (150-200A) un ātrdarbīgas 1N5407, UF306, D3 un D4 parastas 1N4006 (1A,600V).
Rezistori 0,5W : R1=5(10)omi, R2=10(33)omi, to attiecība 5/10 vai 10/33 atkarīga kāda būs strāva magneto spolē (spriegums uz R2, 2...4V) un lai arī pie maziem apgriezieniem, tā arī lai ziemā pie negatīvas temperatūras būtu pietiekošs spriegums tiristora atvēršanai.
Tiristors T1, anods pievienots pie izlādes kondensātora, BT152-800R, 2N6509 u.c..
Kondensātors viens vai divi paralēli, C1,C2, 2x0,47mkF, vai 1,0mkF x630V (vai MKP sērijas X2, maiņstrāvai 250V) polipropilēna izolācija. Strādā impulsu režīmā.
Dzirkstele divpolāra, apmēram 8-10 elementārdzirkstelītes pēc kārtas, tāpēc aizdedzes sveces elektrodi mazāk izdeg, neveidojas erozija.
Elektroshēmu var ieliet epksīdu elektroizolācijas kompaundā, elementi darba laikā silst minimāli.
Aizdedzes apsteidzi ietekmē rezistoru R1, R2 ķēdes summārā pretestība un magneto spoles EDS. Var pamainīt magneto spoles vijumu skaitu un vada diametru.
Labi būtu ja uz stendiņa varētu to lietu izmēģināt un piefiksēt apsteidzes raksturlīkni. Tad arī ko pamainīt.
Varēu izmantot PVL, Selettra statorus ar rotoriem bez izmaiņām.
Manā mēģinājuma shēmā izmantots pārbūvēts padomju televizora ТВС-110П2 transformātors ar ferrīta serdi un mazu primāro vijumu skaitu 26 vij. ar montāžas vadu.
Var arī citu shēmu. Uz pakava 3000vijumu 0,2mm vadiņu.
kas nosaka dzirkteles momentu?
Kādā diapazonā var mainīt apsteidzi un kā to pamatot teorētiski?
kapēc nav potensiometrs apsteidzes reg., ja jau tu var, patiesībā māc šaubas par šo iespēju.
kāds materiāls statora serdenim?
07.Jul 2008 | Pēdējo reizi labots 16.Sep 2008 13:08; labots 1 reizi
+
-
Vēlos painformēt par aizdedzes transformātoriem uz ТВС-110П2 bāzes, - šos pārbūvētos nebūtu saprātīgi izmantot aizdedzes sistēmās, jo tie tomēr īsti neizvelk (mazs sekundārais spriegums).
Ja piemēram, ar 26 primāriem vijumiem, tad kautkā izvelk to sekundāro spriegumu, bet virs 200V (kondensātora uzlādes spriegums) sākās parādīties strauji augoša (nepieļaujama) piesātinājuma strāva, tas ir ar visu to ka ir serdē ieliktas divas 1mm spaugas.
Ja palielinās vijumu skaitu, tad situācija uzlabosies, bet sekundārais spriegums būs par mazu.
Bildītē var redzēt primāro strāvu (pie 200V kond. uzlādes), ka pirmais impulss sāk veidoties ļoti ass (vertikāli-strāva 10A uz rūtiņu, horizontāli-laiks 50mikrosekundes uz rūtiņu), svārstību frekvence apmēram 20kHz.
Dzirksteles moments veidojas laikā, kad mainās strāvas virziens magneto spolē no + uz - un ar nelielu aizkavēšanos, aizkavēšanās lielāka pie maza griešanās ātruma.
Par cik šī aizdedzes shēma ir visvienkāršākā, tad viss ir savstarpēji atkarīgs. Aizdedzes momenta raksturlīkni ietekmēs: rotora magnēta spēks, rotora magnētu ģeometriskais novietojums, spoles serdņa galu ģeometriskā pozīcija pret rotora magnētiem (inducētās strāvas raksturlīkne), u.c.
Potenciometru labāk vienkāši nelietot (pietiek, lai to pašu savestu kārtībā).
Apsteidzi regulē pagriežot spoli ar serdi (statoru) apkārt rotoram.
Statora serdenim vajadzētu transformātoru skāra plāksnītes. Kā parasti ražotāji to dara. Lai zudumi serdē būtu mazāki.
aptuveni skaidrs, bet vai teoretiski iespējams magneto vijumus izvietot uz vienas serdes ar indukceni? Tā tas ir D-4,D-5 ? Manuprāt daži tūkstoši vijumu uzlīdīs, bet vai nebūs parazītiskas saites?
Šitā nevarēs.
Atsevišķas lietas, statora spole ir noslogota ar R1, R2 (gandrīz īsslēgums, tur uzkrājās magnētiskā enerģija) dzirksteles laikā un kamēr beidzas negatīvā fāze, bet aizdedzes transformātoram jābūt brīvām svārstībām (svārstību kontūra induktīvai komponentei), tai laikā.
09.Jul 2008 | Pēdējo reizi labots 16.Sep 2008 13:22; labots 1 reizi
+ 1
- 0
Paskaidrojot, JA.
Abas (spoles) nu protams vienā frekvencē, ko nosaka magnēta griešanās. Katrā spolē notiek savi, atšķirīgi procesi un funkcijas: vienā, kas atrodas dzinējā - noteiktas enerģijas ģenerātora un aizdedzes momenta devēja funkcijas, bet otrā, ārpus dzinēja - dzirksteles veidošnas funkcija ar izlādes procesa transformēšanos augstspriegumā.
Atšķirībā no: parasto motorzāģu, motoplat, scooteru aizdedzes shēmām (nav diodes paralēli tiristoram, bet ir paralēli spolei), šajā, aizdedzes spriegums MAINA POLARITĀTI, līdzīgi, kā tas ir aizdedzes sistēmā (Шаровая молния), un veidojas rimstošs svārstību process (sprieguma +/- amplitūda pakāpeniski samazinās, līdz spriegums kļūst tik mazs ka nespēj veidoties dzirkstele).
Interesani ka, šāda aizdedzes shēmas radītais un izstarotais elektromagnetiskais impulss var ļoti nepatikt tiem tahometriem kam nav tā ieejā detektora. Un iespējams ka, kam citam, jo ražotāji (spītīgi) turas pie vienpolāras aizdezes shēmas. Paskaidrot nevarēšu.
Kam iekšā ir jaunrades dzirksts vajadzētu izmēģināt, varbūt ar CZ kontaktu aizdedzi (labs rotors 985) kontaktus ārā un griezt statoru pareizā vietā.
Tāds patreiz ir mans stendiņš, ar D6 pakavu, mēģināšanai.
Reāli (ko saprast reāli).
Tas bija kādu laiku atpakaļ, bija manis izdomāta (02.09.1988) shēma (nu ļoti līdzīga šai, bet sarezdžītāka - savas domas vadīta), ko arī testēju uz stendiņa no 0 līdz 14000 apgr.min., apsteidzes raksturlīknes arī.
Magnēts D6 motora, bet stators no gala ar 4 spolītēm pa 2blokā kopā savstarpēji (varēja grozīt), jauda ko deva šāds stators pietika līdz kādiem 7000 apgr.min., tad apsteidze sāka ievērojami braukt lejā.
Tika reāli uzmontēts uz D6 motorīša, vākā caurums un piestiprināts pie vāka ar M4 skrūvēm, aizdedzes shēma kopā ar aizd. transf. bija ielieta vienā gabalā epoksīda sveķos, savienoja 2 vadi ar trešo ēkrānējošo, pītu apkārtvadu, atsauksmes normālas, pats redzējis netiku.
Līdzīgs aizdedzes bloks tika ielāgots motorzāģim DRUŽBA, bet kaut kā īsti neatceros kā beigās bija, bet uz stendiņa gāja. Spara rats (rotors) tam zāģim gan bija šausmīgs likās ka mans stendiņš pacelsies vēl gaisā (lieli gabarīti un inerce) ap 6000 apgr.min. Raksturlīkne tā nekas turējās.
Testēšanai, motors no putekļu sūcēja (tāds jaudīgāks) un mopēda motora Š-62 kartera fragments ar iebūvētu optisko sinhronizācijas devēju. Mērīju ar oscilogrāfu.
Tagad būvējot vajadzētu ko ātrāku piem: līdz 24000 apr.min. - rievu frēzmašīnīti 800W. Tagad izmēģinot vajag griezt tā riktīgi, motori arī ātrāki.
14.Jul 2008 | Pēdējo reizi labots 16.Sep 2008 13:25; labots 2 reizes
+ 1
- 0
Nu es te sadabūju, bildītes par kādreiz būvēto aizdedzi (02.09.1988). Atšķirībā no iepriekšējās manējai aizdedzes monenta vadība ar spriegumu nevis ar strāvu.
Svarīgākais, no kā atkarīga apsteidzes raksturlīkne ir, lai nebūtu laidena strāvas maiņa no + uz - un otrādi (no magneto spoles), tas viss atkarīgs no statora magnetvada (uz kā uztīta spole) konstrukcijas.
Bildītēs, kā tas bija uz D6 motoriņa.
Bija reiz tāds: http://dir4ik.ru/, tagad laikam vairs nav. Redzēju tur dažādas pašizgatavotu bezkontaktu aizdedzes shēmas, varbūt kāds ir tās paspējis nokopēt un var ar šo informāciju padalīties.
Lūgums tiem meistariem, kas pēc šim shēmām ir jau uztaisījuši sev bezkontaktu aizdedzes tās pakomentēt, interesē tieši nepilnības un trūkumi.